MARKETPLACE LIABILITY FOR INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS VIOLATIONS IN RUSSIA AND ABROAD

Keywords: Marketplaces, Intellectual Property, Trademarks, Digital Platform Liability, Counterfeit, Know Your Seller, Notice and Takedown

Abstract

The article examines the legal aspects of marketplace liability for intellectual property rights violations in Russia and abroad. It analyzes Russian and international court precedents, as well as legislative norms regulating digital platforms. The author highlights that Russian law lacks clear requirements for marketplaces to verify sellers before registration, which allows dishonest individuals to repeatedly list counterfeit products. The article explores regulatory mechanisms used in the United States, the European Union, and Russia, including the notice and takedown principle, secondary liability, and the concept of "increased liability for repeated violations."

Special attention is given to the analysis of the admissibility of evidence obtained from analytical platforms such as MPSTATS and its use in legal proceedings. The article emphasizes the differences between Russian and foreign law enforcement practices, particularly regarding seller verification and the prevention of repeated violations.

In conclusion, the article provides recommendations for improving Russian legislation, including the introduction of the Know Your Seller mechanism, stricter measures to combat counterfeit distribution, and the creation of a unified monitoring system for digital platforms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dmitriy Y. BORISENKO, National Research University “Higher School of Economics”, Moscow, Russian Federation

Borisenko D.Y. — Master’s student at the Faculty of Law of the National Research University Higher School of Economics, lawyer at Ranbaxy pharmaceutical firm

References

Гражданский кодекс Российской Федерации (часть четвертая) от 24.11.2006 № 318-ФЗ (ред. от 11.06.2022) // СПС «Консультант Плюс».

Ворожевич А.С. Споры по нарушениям исключительных прав на товарные знаки в маркетплейсах // Журнал Суда по интеллектуальным правам. 2021. № 2. С. 133–141.

Васильева А.В. Ответственность маркетплейсов за нарушение интеллектуальных прав: обзор судебной практики // Экономика и управление: опыт и новые решения в эпоху трансформаций. 2024. — URL: https://cyberleninka.ru/article/n/otvetstvennost-marketpleysov-za-narushenie-intellektualnyh-prav-obzor-sudebnoy-praktiki?ysclid=mbiawsl9qy403065471

Малюшев А.В., Синельникова В.Г. Ответственность маркетплейсов за нарушения интеллектуальных прав // Вестник университета. 2023. Т. 8. № 1.

Сальникова А.В., Кудимова Ю.А. Контрафакт в маркетплейсах на примере «Вайлдберриз»: постановка проблемы // Вестник университета. 2021. № 2. С. 117–123.

Digital Millennium Copyright Act (DMCA) of 1998. [Электронный ресурс] // U.S. Copyright Office. — URL: https://www.copyright.gov/legislation/dmca.pdf (дата обращения: 11.02.2025).

The Standing Committee on the Law of Trademarks, Industrial Designs and Geographical Indications of the World Intellectual Property Organization (SCLT of WIPO) of 2001. [Электронный ресурс]. — Geneva: WIPO, 2001. — URL: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/marks/845/pub845.pdf (дата обращения: 15.02.2025).

Tiffany (NJ) Inc. and Tiffany and Company v. eBay, Inc, No. 04 Civ. 4607, Southern District of New York, July 14, 2008. [Электронный ресурс] — URL: https://casetext.com/case/tiffany-nj-inc-v-ebay-inc (дата обращения: 13.02.2025).

L’Oréal v. eBay (C-324/09, Суд ЕС, 2011). [Электронный ресурс] // Eur‑Lex. — 2011. — URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:62009CJ0324 (дата обращения: 18.02.2025)

Tiffany & Co. v. eBay Inc. (600 F.3d 93, 2010, США). [Электронный ресурс] // Casetext / WIPO Lex. — 2010. — URL: https://www.casetext.com/case/tiffany-nj-inc-v-ebay-inc (дата обращения: 19.02.2025)

Louis Vuitton v. Amazon (Франция, 2022). [Электронный ресурс] // Luxembourg District Court, 2022. — URL: (укажите прямую ссылку, если есть) (дата обращения: 11.02.2025).

Christian Louboutin v. Amazon (C-148/21 и C-184/21, Суд ЕС, 2022). [Электронный ресурс] // Eur‑Lex. — 2022. — URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:62021CJ0148 (дата обращения: 15.02.2025)

Постановление Суда по интеллектуальным правам от 22 июня 2022 г. № А41-85375/2020 — дело по иску ООО «Комфортплюс» к ООО «Вайлдберриз» о нарушении прав на товарный знак. – Режим доступа : СПС «Консультант плюс»

Постановление Суда по интеллектуальным правам от 15.08.2024 № С01-1428/2024 — вопрос о допустимости данных аналитических сервисов в качестве доказательств. – Режим доступа : СПС «Консультант плюс»

Постановление Суда по интеллектуальным правам от 27.09.2024 № С01-1365/2024 по делу № А53-27386/2023 — анализ использования скриншотов и аналитических данных как доказательства. – Режим доступа : СПС «Консультант плюс»

Определение Верховного Суда РФ от 29.11.2018 № 305-ЭС18-13471 — позиция по ответственности информационных посредников за продажу контрафактных товаров. – Режим доступа : СПС «Консультант плюс»

Решение Арбитражного суда города Москвы от 1 сентября 2021 года по делу № А40-92572/2021 — по вопросу ответственности маркетплейса за размещение контрафактной продукции. – Режим доступа : СПС «Консультант плюс»

Weckström K. Secondary Liability for Trademark Infringement in the United States // University of Louisville Law Review. 2011. Vol. 49. P. 555–590.

Dinwoodie G.B. Secondary Liability for Online Trademark Infringement: The International Landscape // Columbia Journal of Law & the Arts. 2014. Vol. 37. P. 463–483.

Tushnet R. Power Without Responsibility: Intermediaries and the First Amendment // George Washington Law Review. 2013. Vol. 76. P. 986–1016.

Urban J.M., Quilter L. Efficient Process or “Chilling Effects”? Takedown Notices Under Section 512 of the Digital Millennium Copyright Act // Santa Clara Computer & High Technology Law Journal. 2006. Vol. 22. P. 621–693.

Frosio G. Reforming Intermediary Liability in the Platform Economy: A European Digital Single Market Strategy // Northwestern University Law Review. 2017. Vol. 112. P. 19–46.

В Госдуму внесли еще один законопроект о защите покупателей БАД на маркетплейсах [Электронный ресурс] // Фармацевтический вестник. — 2024. — URL: https://pharmvestnik.ru/content/news/V-Gosdumu-vnesli-eshe-odin-zakonoproekt-o-zashite-pokupatelei-BAD-na-marketpleisah.html (дата обращения: 05.03.2025).

Правила реализации товаров [Электронный ресурс] // Wildberries. — URL: https://www.wildberries.ru/services/agreement (дата обращения: 06.03.2025).

Wildberries, Ozon и «Яндекс Маркет» создадут единую систему для борьбы с контрафактом [Электронный ресурс] // Известия. — 2022. — URL: https://iz.ru/1342227/anna-urmantceva/wildberries-ozon-i-iandeks-market-sozdadut-edinuiu-sistemu-dlia-borby-s-kontrafaktom (дата обращения: 05.03.2025).

Wildberries will launch the "Digital Arbitration" service [Электронный ресурс] // RBC. — 2023. — URL: https://www.rbc.ru/industries/news/66055e139a79474e348ae96f (дата обращения: 07.03.2025)

Закон о цифровых услугах (Digital Services Act, DSA) [Электронный ресурс] // Европейская Комиссия. — 2022. — URL: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/digital-services-act_en (дата обращения: 09.03.2025).

Loi contre la contrefaçon (France, ordonnance n° 2021‑1734 du 22 décembre 2021) [Электронный ресурс] // Lemonway Blog (juriste européen). — 2021 (вступил в силу 28 мая 2022). — URL: https://www.lemonway.com/blog/reglementation-marketplace-b2c (дата обращения: 10.03.2025)

Integrity, Notification, and Fairness in Online Retail Marketplaces for Consumers Act (INFORM Consumers Act) [Электронный ресурс] // U.S. Congress. – 2022. – URL: https://www.congress.gov/bill/117th-congress/house-bill/5502 (дата обращения: 08.03.2025).

What is INFORM Consumers Act? [Электронный ресурс] // Middesk. — URL: https://www.middesk.com/blog/what-is-inform-consumers-act (дата обращения: 09.03.2025).

References

Grazhdanskij kodeks Rossijskoj Federacii (chast' chetvertaja) ot 24.11.2006 No. 318-FZ (red. ot 11.06.2022) // SPS “Konsul'tant Pljus”.

Vorozhevich A.S. Spory po narushenijam iskljuchitel'nyh prav na tovarnye znaki v marketplejsah // Zhurnal Suda po intellektual'nym pravam. 2021. No. 2. S. 133–141.

Vasil'eva A.V. Otvetstvennost' marketplejsov za narushenie intellektual'nyh prav: obzor sudebnoj praktiki // Jekonomika i upravlenie: opyt i novye reshenija v jepohu transformacij. 2024. — URL: https://cyberleninka.ru/article/n/otvetstvennost-marketpleysov-za-narushenie-intellektualnyh-prav-obzor-sudebnoy-praktiki?ysclid=mbiawsl9 y403065471

Maljushev A.V., Sinel'nikova V.G. Otvetstvennost' marketplejsov za narushenija intellektual'nyh prav // Vestnik universiteta. 2023. Т. 8. No. 1.

Sal'nikova A.V., Kudimova Ju.A. Kontrafakt v marketplejsah na primere “Vajldberriz”: postanovka problem // Vestnik universiteta. 2021. No. 2. S. 117–123. DOI: https://doi.org/10.26425/1816-4277-2021-2-117-123

Digital Millennium Copyright Act (DMCA) of 1998. [Electronic resource] // U.S. Copyright Office. — URL: https://www.copyright.gov/legislation/dmca.pdf (accessed: 11.02.2025).

The Standing Committee on the Law of Trademarks, Industrial Designs and Geographical Indications of the World Intellectual Property Organization (SCLT of WIPO) of 2001. [Electronic resource]. — Geneva: WIPO, 2001. — URL: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/marks/845/pub845.pdf (accessed: 15.02.2025).

Tiffany (NJ) Inc. and Tiffany and Company v. eBay, Inc, No. 04 Civ. 4607, Southern District of New York, July 14, 2008. [Electronic resource] — URL: https://casetext.com/case/tiffany-nj-inc-v-ebay-inc (accessed: 13.02.2025).

L’Oréal v. eBay (C-324/09, Sud ES, 2011). [Electronic resource] // Eur‑Lex. — 2011. — URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:62009CJ0324 (accessed: 18.02.2025).

Tiffany & Co. v. eBay Inc. (600 F.3d 93, 2010, SShA). [Electronic resource] // Casetext / WIPO Lex. — 2010. — URL: https://www.casetext.com/case/tiffany-nj-inc-v-ebay-inc (accessed: 19.02.2025).

Louis Vuitton v. Amazon (Francija, 2022). [Electronic resource] // Luxembourg District Court, 2022. — URL: (insert direct link, if available) (accessed: 11.02.2025).

Louboutin v. Amazon [Электронный ресурс] // Eur-Lex. — 2022. — URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:62021CJ0148 (дата обращения: 05.03.2025).

Ruling of the Intellectual Property Rights Court dated June 22, 2022 No. A41-85375/2020 — case filed by LLC “Komfortplus” against LLC “Wildberries” regarding trademark infringement. – Access mode: SPS "Consultant Plus".

Ruling of the Intellectual Property Rights Court dated August 15, 2024 No. C01-1428/2024 — issue of admissibility of analytical services data as evidence. – Access mode: SPS "Consultant Plus".

Ruling of the Intellectual Property Rights Court dated September 27, 2024 No. C01-1365/2024 in case No. A53-27386/2023 — analysis of the use of screenshots and analytical data as evidence. – Access mode: SPS "Consultant Plus".

Ruling of the Supreme Court of the Russian Federation dated November 29, 2018 No. 305-ЭС18-13471 — position on intermediary liability for the sale of counterfeit goods. – Access mode: SPS "Consultant Plus".

Decision of the Arbitration Court of the city of Moscow dated September 1, 2021 in case No. A40-92572/2021 — on the issue of marketplace liability for placement of counterfeit products. – Access mode: SPS "Consultant Plus".

Weckström K. Secondary Liability for Trademark Infringement in the United States // University of Louisville Law Review. 2011. Vol. 49. P. 555–590.

Dinwoodie G.B. Secondary Liability for Online Trademark Infringement: The International Landscape // Columbia Journal of Law & the Arts. 2014. Vol. 37. P. 463–483.

Tushnet R. Power Without Responsibility: Intermediaries and the First Amendment // George Washington Law Review. 2013. Vol. 76. P. 986–1016.

Urban J.M., Quilter L. Efficient Process or “Chilling Effects”? Takedown Notices Under Section 512 of the Digital Millennium Copyright Act // Santa Clara Computer & High Technology Law Journal. 2006. Vol. 22. P. 621–693.

Frosio G. Reforming Intermediary Liability in the Platform Economy: A European Digital Single Market Strategy // Northwestern University Law Review. 2017. Vol. 112. P. 19–46. DOI: https://doi.org/10.31235/osf.io/w7fxv_v1

Another Bill on Protecting Dietary Supplement Consumers on Marketplaces Submitted to the State Duma [Electronic resource] // Pharmaceutical Bulletin. — 2024. — URL: https://pharmvestnik.ru/content/news/V-Gosdumu-vnesli-eshe-odin-zakonoproekt-o-zashite-pokupatelei-BAD-na-marketpleisah.html (accessed: 05.03.2025).

Rules for the Sale of Goods [Electronic resource] // Wildberries. — URL: https://www.wildberries.ru/services/agreement (accessed: 06.03.2025).

Wildberries, Ozon and Yandex Market Will Create a Unified System to Combat Counterfeiting [Electronic resource] // Izvestia. — 2022. — URL: https://iz.ru/1342227/anna-urmantceva/wildberries-ozon-i-iandeks-market-sozdadut-edinuiu-sistemu-dlia-borby-s-kontrafaktom (accessed: 05.03.2025).

Wildberries Will Launch the "Digital Arbitration" Service [Electronic resource] // RBC. — 2023. — URL: https://www.rbc.ru/industries/news/66055e139a79474e348ae96f (accessed: 07.03.2025).

Digital Services Act (DSA) [Electronic resource] // European Commission. — 2022. — URL: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/digital-services-act_en (accessed: 09.03.2025).

Loi contre la contrefaçon (France, ordonnance n° 2021‑1734 du 22 décembre 2021) [Electronic resource] // Lemonway Blog (juriste européen). — 2021 (entered into force on May 28, 2022). — URL: https://www.lemonway.com/blog/reglementation-marketplace-b2c (accessed: 10.03.2025).

Integrity, Notification, and Fairness in Online Retail Marketplaces for Consumers Act (INFORM Consumers Act) [Electronic resource] // U.S. Congress. — 2022. — URL: https://www.congress.gov/bill/117th-congress/house-bill/5502 (accessed: 08.03.2025).

What is INFORM Consumers Act? [Electronic resource] // Middesk. — URL: https://www.middesk.com/blog/what-is-inform-consumers-act (accessed: 09.03.2025).

Published
2025-06-22